Kuljettaja voi olla kokematon vaikka hänellä olisi autokoulu käyty jo kauan sitten.
Ensinnäkin pari asiaa. Olisi mukavaa tietää moniko autokoululainen saa autokoulun läpi eli selviää insinööriajosta aivan minimi ajotuntien määrällä, joka on 10h. Ikä ei yksin tarkoita sitä, että ihminen on kokenut autonkuljettaja. Joten tekstissä termi “nuori kuljettaja” on sama asia kuin “tuore kuljettaja” tai “kokematon kuljettaja”, mikä tarkoittaa sitä, että kuljettaja on saanut ajokortin sanotaan vaikka kahden vuoden sisällä.
Ja tuolloin ei huomioida kuljettajan fyysistä ikää. Samoin täytyy huomioida se, että jos kuljettaja ei autokoulun jälkeen ole ajanut kertaakaan, niin silloin hän voi olla tuore tai nuori kuljettaja vaikka hänellä olisi kortti ollut kymmeniä vuosia. Eli jos sitten autokoulun jälkeen ei kertaakaan mennä rattiin, niin silloin kyllä ajotaito saattaa jäädä hieman huonoksi.
Autokoulujen halventuminen eli pakollisten ajotuntien määrän laskeminen kymmeneen merkitsee hinnanalennusta, mutta kuitenkin itse olen sitä mieltä että tuolloin päästään hieman vähällä, kun lähdetään liikenteeseen. Siitä mikä sitten on todellisten ajotuntien määrä verrattuna siihen, mikä on minimi voidaan keskustella hyvinkin paljon. Eli onko missään tilastoa siitä, miten moni tuore kuljettaja on reputtanut insinööriajon?
Se että katsastusmies saa sellaisen kuvan, että nuori kuljettaja ei osaa ajaa näkyy nimittäin siinä, että hän saa mukavasti lisää ajotunteja. Kun insinööriajo hylätään niin silloin tietenkin tuon katsastusmiehen olisi annettava palaute, mutta joskus tulee mieleen se, että onko kuljettajan tekemä virhe oikeastaan sellainen, että se oikeuttaa laittamaan insinööriajon uusiksi?
Joskus olen miettinyt sitä, että onko joidenkin hylkäämisten kohdalla ollut kyse vain siitä, että katsastusmiehen ja autokoulun välillä ollut joku sopimus? Tai mistä sen tietää, mutta kuten tiedämme, niin insinööriajo on legendaarinen tapaus ihmisen elämässä. Siellä ajetaan niin tarkasti sääntöjen mukaan ja peruutellaan kulman ympäri, ja hylkääminen seuraa sitten siitä, jos auto menee millin verran kanttikiven päälle, tai joku omalla puolellaan ajava auto joutuu painamaan jarrua.
Ajamaan oppii vain ajamalla. Se tarkoittaa sitä että harjaantuneita sekä kokeneita kuskeja syntyy vain silloin jos nuori saa ajaa autoa. Kokemus auttaa sitten oppimaan ennakoivaa sekä niin sanottua joustavaa ajoa. Sen takia olen hiukan huolissani siitä, miten ainakin ennen nuoriin kuljettajiin on suhtauduttu, koska jos ihminen ei saa ajaa, niin silloin hän ei opi ajamaan ollenkaan.
https://yle.fi/uutiset/3-11654130
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.