Tietenkin tiedän että Saarikon puhe liittyy Ukrainan sotaan, mutta se että me oikeasti lähdemme hoitamaan myös tätä maailman suurinta ongelmaa eli ilmastonmuutosta tarkoittaa sitä, että me emme voi jatkaa tällä tavalla kulutusta. Siis jos ajatellaan esimerkiksi huoltovarmuutta, niin olen varmaan jossain määrin väärässä, mutta en usko että huoltovarmuutemme voi perustua yksityiseen huoltoasemien ketjuun. Eli se että puolustusvoimamme tarvitsee dieseliä ei voi tarkoittaa sitä, että kaikkien maamme kansalaisten olisi ostettava diesel- tai bensiiniauto, jotta voimme pitää yllä huoltovarmuutta.
Siis huoltovarmuuden ylläpitäminen pitäisi olla valtiovallan eikä yksityisten kansalaisten tehtävä. Ja onko se huoltovarmuutta, että esimerkiksi meidän panssarivaunumme sitten tankkaavat dieseliä paikalliselta Nesteeltä. Tai ehkä joku on suuressa viisaudessaan näin ajatellut. Mutta jos sitten ryhdymme irrottamaan Suomea sekä EU:ta Venäjän kaasusta sekä öljystä, niin silloin meidän pitää tehdä myös ennakkoluulottomia ratkaisuja, kuten esimerkiksi puolustusvoimille varattuja tankkauspisteitä, joiden sijainti on salattu.
Nimittäin luottaminen Venäjältä tulevaan öljyyn ja kaasuun voi olla kohtalokasta, ja jos Venäjä lisää viimeisiin myymiinsä öljyeriin ennen konfliktia öljyntorjuntamikrobeja, niin se saattaa tehdä koko öljyvarastostamme liisteriä, jota ei voida käyttää yhtään mihinkään. Mutta jos sitten haluamme ajatella globaalisti, niin meidän kannattaa lähteä panostamaan sekä ydinvoimaan että myös muihin, niin sanottuihin ekologisin energianlähteisiin kuten maalämpöön.
Jos ajattelemme energian tuotantoa, niin mikään malli ei ole täysin ongelmaton. Kaikissa energian tuotantotavoissa on jotain huonoa. Vaikka ehkä esimerkiksi dieselöljyä voidaan tuottaa biotekniikan avulla käyttäen hyväksi samoja bakteereita, jotka tuottava öljyä luonnossa, niin se ei toki poista hiilidioksidipäästöjä.
Tai tietenkin panssarivaunu voi käyttää kaasuturbiineissa metaania, jota syntyy normaalisti viemäreissä sekä luonnollisen hajoamisen tuloksena. Kaasuturbiini on erittäin tehokas voimanlähde, ja se ei ole erityisen tarkka siitä mitä siellä poltetaan. Eli riittää että palava kaasu saadaan kulkemaan turbiinin läpi, ja se antaa erittäin suuren voiman. Sama kaasuturbiini voi käyttää metaania, vetyä höyrystettyä dieselöljyä, alkoholihöyryä tai mitä muuta palavaa aerosolia hyvänsä. Eli tuollaisiakin ratkaisuja tullaan varmaan tulevaisuudessa miettimään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.