![]() |
. |
Yllä: Ford model T (Wikipedia)
Polttomoottoriautojen kieltäminen on hyvin ongelmallinen asia
Miksi kaiken pitää aina olla joko tai, eli mitään välimuotoa ei voi olla olemassa, kun keskustellaan esimerkiksi autoista. Jos lähdetään siitä, että polttomoottoriautot kielletään täysin, niin silloin moni ihminen varmasti vastustaa tuota kieltoa, ja kysymys on siitä “kun aina on autoissa ollut polttomoottori, niin tietenkin sitä tässä jatkossakin käytetään”.
Samalla voidaan sanoa että “miksi meidän pitää sitten luopua sellaisesta, mitä olemme ansainneet, jotta joku Hollantilainen voi elää rauhassa, eikä ilmastonmuutos myöskään ole kiinni yhdestä autosta”. Tai aina voimme odottaa sitä, mitä jossain Ruotsissa tehdään. Eli ehkä siellä ei tuollainen kokeilu onnistu, koska se saattaisi vaikuttaa negatiivisesti Ruotsin autotehtaisiin, ja koska siellä ei joku asia toimi, niin miksi se toimisi Suomessa. Joten Ruotsalaiset ensin vaikka heikoille jäille.
Mutta miksi polttomoottoriautoa ei voisi tehdä sellaiseksi, että sen voi hankkia vain jos siihen on perusteltu tarve? Siis silloin henkilö voisi perustella tarpeen siihen, että hän haluaa ajella neliveto maasturilla sillä, että sattuu asumaan jossain kaukana Helsingistä, ja muuten muiden olisi hankittava sähköauto. Jos asiaa pohditaan puhtaasti ekologisesta näkökulmasta, niin silloin meidän kannattaisi pohtia sitä, että mitä jos vaikka etätöiden määrää lisätään, jolloin tietenkään kaikki eivät tätä asiaa voisi hyväksyä.
Mutta samalla jos ajatellaan esimerkiksi autojen verotusta, niin jos henkilö ajaa esimerkiksi hybridiautoa, niin silloin voitaisiin autoveroa tai jotain muuta veroa säätää alemmaksi, jos hän käyttää vain auton sähkömoottoreita. Eli jos tankin jättää tyhjäksi, ja käyttää hybridiä sähköautona, niin silloin voidaan puhua että kyseinen auto ei tuota hiilidioksidia. Ja tuon asian toteamiseen riittää tietenkin Lambdamittari, mikä todistaa että auto on toiminut sähköautona.
Mutta sitten jos polttomoottorikäyttöiset autot olisivat vain niiden saatavilla, joilla on todellinen tarve tähän autoon, niin silloin voi käydä niin, että bensiinin ja muiden polttonesteiden hinnat kohoavat pilviin, kun polttonesteellä ei ole enää ostajia, ja sitten hinnankorotuksilla yritetään paikata tappioita. Jos sitten taas puhutaan valtiovallan roolista näissä asioissa, niin silloin voidaan verotuksen avulla ohjata ihmisiä ostamaan sähköautoja sekä käyttämään hybridiautoissa sähkömoottoria mahdollisimman paljon, koska esimerkiksi polttomoottorien käyttökustannuksia voidaan korottaa polttoaineveroa säätämällä.
Sitten kun lähdetään miettimään verotusta, niin silloin voidaan verotus suunnata siten, että niillä joilla on todellista tarvetta polttomoottoriautolla ajamiseen saisivat ostaa polttonestettä pienemmällä verolla kuin ne joilla ei tätä tarvetta ole. Eli yksi tapa suunnata kuluttajien mieltymystä on se, että ne jotka eivät polttomoottoriautoa tarvitse esimerkiksi asuinpaikan takia joutuisivat maksamaan diesel-veron kaltaista lisäveroa.
Mutta tietenkin tuo asia varmasti kuumentaa tunteita monissa paikoissa, koska se että polttomoottorikäyttöiset autot ovat osa autokantaa on asia mihin on totuttu. Jos polttonesteiden kulutus loppuu, niin silloin loppuvat myös huoltoasemien toiminta ainakin nykymuodossaan, eli silloin kyse on todella suuresta mullistuksesta monella tavalla. Samalla kuitenkin yhteiskunnan olisi uudistuttava, koska varsinkin viime vuosi oli hyvin ikävää katsottavaa.
https://yle.fi/uutiset/3-11713251
Image: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_Model_T
https://historiaajapolitiikkaa.wordpress.com/2021/01/09/polttomoottoriautojen-kieltaminen-on-hyvin-ongelmallinen-asia/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.