tiistai 1. joulukuuta 2020

Onko kännykkäriippuvuus oikeaa riippuvuutta?


Onko kännykkäriippuvuus oikeaa riippuvuutta?

Sosiaalista mediaa voidaan ajatella myös eräänlaisena tietokonepelinä, mikä aina aluksi viehättää todella paljon, mutta sitten myöhemmin kiinnostus laantuu. Samalla tavalla käy tietokonepelien, eli oletteko koskaan kysyneet, että miksi joka vuosi myydään aina uusia ja uusia tietokonepelejä? Tietokonepelien markkinointi on samanlaista kuin sosiaalisen median sovellusten. 

Niissä on aina yhä enemmän ja enemmän uusia toimintoja, ja sitä kautta ihmisille luodaan tarve hankkia uusia sosiaalisen median sovelluksia aivan samoin kuin tietokonepelien kohdalla entinen suosikkipeli muuttuu lopulta tylsäksi, ja sitä kautta ihmisten toivotaan hankkivan uusia pelejä. Se mikä sitten tekee tietokonepelistä erilaisen sosiaalisen median sovelluksiin nähden on se, että sosiaalisessa mediassa mainostajat maksavat tuon sosiaalisen median palvelun henkilökunnan palkat. 

Mutta oikeastaan sosiaalisella medialla sekä tietokonepeleillä on samat juuret. Eli aikoinaan kun verkossa pelattavat moninpelit yleistyivät, niin niihin lisättiin chat- sekä puhelinominaisuus, joiden avulla pelaajat voivat kommunikoida keskenään. 

Käyttäjälle ilmainen ei tarkoita että se olisi kaikille ilmaista. Eli myös sosiaalinen media vaatii rahoitusta sen kulujen peittämiseen. Ja isot palvelimet vaativat tietenkin paljon virtaa, eli vaikka henkilökunta toimisikin vapaaehtoisuude periaatteella sekä tekisivät ilmaista työtä, niin silloin se sähkölasku jää jonkun maksettavaksi, ja kuitenkin myös vapaaehtoistyöntekijät joutuvat joskus käymään kaupassa. 

Jostain siihen lepään pitää saada rahoitus, joten joko tuo rahoitus tulee sosiaalisen median palvelun takana olevan yrityksen tai jonkun siivousalan yrityksen kautta. Vapaaehtoisten työntekijöiden kohdalla välillä käy niin, että heidän sitoutumisensa toimintaan on myös vaikeaa, koska heidänkin pitää sitten myös välillä nukkua, joten siksi nämä sosiaalisen median palvelut ovat päättäneet siirtyä palkattuihin työntekijöihin, ja esimerkiksi keskustelujen moderointi on hyvin tärkeää, koska jos sosiaalisen median ympäristössä aletaan trollata jotain, niin se sitten karkottaa käyttäjät eli vie yleisöä mainostajien kalliisti tuottamasta sisällöstä sekä myös sitten aiheuttaa sen, että palvelu voidaan kieltää jostain maasta. 

Aikoinaan pelien chatteja ei kukaan huomannut moderoida, ja silloin saattoi käydä niin, että tuo johonkin peliryhmän tai yhteisön jäseneen kohdistettiin sellaista pilkkaamista tai hänet suljettiin pois ehkä koko pelistä, että hän ei enää uskaltanut tulla ryhmään pelaamaan, vaikka hän oli ehkä sijoittanut huomattavan summan jotain taskurahaa tuohon peliin, eikä se että jonkun ihmisen ensimmäinen kokeilu jonkun tietokonepelin kanssa päättyy suureen pettymykseen varmaan lisää myyntiä. 

Trollaajat perustelivat tuota toimintaa sillä että “epäsosiaalisten hissukkojen kanssa ei tarvitse olla”. Se miten tuo vaikutti joidenkin pelien suosioon saattaa tietenkin jäädä pimentoon, mutta se varmasti huomattiin joidenkin peliyhtiöiden myynnissä, ja siksi nuo moderaattorit tulivat jäädäkseen sosiaaliseen mediaan. 

Tuolloin kauan sitten pelien chatteja käytettiin myös esimerkiksi Linux-vinkkien jakamiseen sekä muihinkin asioihin. Ja sitä kautta alettiin kehittää sosiaalista mediaa. Kun ajatellaan sosiaalisen median ilmaissovelluksia, niin silloin unohdetaan että näidenkin palveluiden kehittäjien pitää saada palkkaa työstään sekä myös nuo palvelinympäristöt joiden päällä nämä palvelut pyörivät vaativat myös rahaa, eli palvelimien sähkölasku pitää aina maksaa, joten mistä palvelu saa rahansa? 

Vastaus kysymykseen on se, että mainostajat maksavat suurimman osan sosiaalisen median palkkioista aivan kuten se tekee esimerkiksi mainostelevisiossa. Mainostajien varoin maksettu sisältö on asia mikä tekee tuosta mainos-TV:stä ilmaisen katsojille eli sisällön käyttäjille. Mutta kuten tiedämme, niin mainostajien eli noiden kanavien ansaintalogiikan kannalta katsottuna mainokset ovat kanavien päätuote, ja ohjelmat mitä kanavilla näytetään ovat vain sitä varten että niillä houkutellaan katsojia katselemaan mainoksia. 

Eli kanavan pääasiallinen tulonlähde ovat mainokset. Sama koskee sosiaalista mediaa. Mainostajat maksavat noiden palveluiden työntekijöiden palkat, ja siksi ihmiset pitää saada käyttämään noita kanavia, jotta he voivat katsella mainoksia. Eli markkinoijan etu on se, että sosiaalista mediaa pääsevät käyttämään kaikki mahdollisimman pienellä satsauksella, ja sitten tietenkin ideana on se, että nuo ihmiset katsovat tuota markkinointimateriaalia, minkä joku markkinoija on maksanut  sekä ehkä jakavat linkkejä ja ostavat tuotteita. 

Kännykkäriippuvuudesta puhutaan aina välillä, mutta kuitenkin voidaan kysyä että onko kyseessä oikea riippuvuus, vai vain paha tapa, jos puhelin kaivetaan aina taskusta kun se värähtää? Eli olemmeko vain oppineet sellaisen tavan, että puhelin pitää kaivaa esiin aina kun se värähtää? 

Jos puhelimesta on äänet pois, mutta se on jätetty värinä tilaan, niin silloin saattaa joku muu saada sellaisen kuvan, että henkilö kaivelee jatkuvasti puhelinta taskusta, ja yleensä työpaikalla saattaa olla sellainen tapa, että puhelimeen pitää vastata aina kun se sattuu soimaan. Se että onko henkilö oikeastaan vain oppinut että puhelimeen pitää vastata voidaan selvittää sillä, että myös värinähälytys laitetaan pois ruokapöydässä, ja sitä kautta sitten seurataan, että voiko henkilö olla ilman puhelinta vai pitääkö sitten tuota välinettä koko ajan hipelöidä? 

Kun ensimmäisen kerran henkilö saa käyttöönsä kännykän, missä on kaikkea kivaa kuten YouTube, niin silloin hän varmaan sitä haluaa käyttää, ja tuo asia sitten muuttuu hyvin nopeasti sosiaalisen median non-stop käytöksi. Haluan tässä muistuttaa siitä että nopeasti tuo niin sanottu sosiaalisen median riippuvuus saadaan loppumaan, kun henkilö sitten kyllästyy tuohon sosiaalisen median käyttöön. 

Kuten tiedämme niin kaikki uusi viehättää, mutta sitten myöhemmin myös sosiaalisen median käyttöön kyllästytään kuten niihin kuuluisiin puuleluihin. Sosiaalinen media on siis oikeastaan samanlainen lelu kuin kaikki muutkin asiat, jotka liittyvät ajanvietteeksi tarkoitettuun toimintaan. Siihen kyllästytään ennemmin tai myöhemmin. 

Lähteet:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/alypuhelinriippuvuutta-tutkineet-brittitutkijat-havaitsivat-yllattavan-seikan-professori-huolissaan-emme-talla-hetkella-taysin-ymmarra/7994944#gs.mazz1b

Kuva: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/1896_telephone.jpg


https://historiaajapolitiikkaa.wordpress.com/2020/12/01/onko-kannykkariippuvuus-oikeaa-riippuvuutta/


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Miksi Israel ja Iran ovat nyt toistensa kurkussa.

Yllä: IR-40 raskasvesilaitos Arakissa.  “Iran ei valmista ydinasetta eikä maan korkein johtaja, ajatollah Ali Khamenei ole käynnistänyt uude...