Kun me emme halua nähdä jotain asioita, niin silloin meidän ei sitä myöskään tarvitse nähdä
Canceling
on kaikkein inhottavinta toimintaa, ja erityisesti pseudotieteen
kohdalla se on myös kaikkein yleisintä. Termi “cancelling” tarkoittaa
sitä että henkilö erotetaan esimerkiksi omasta sosiaalisesta
ympäristöstään, tai hänen kirjoittamiaan sekä sanomiaan asioita ei saa
kommentoida tai niitä ei saa katsoa. Yleensä se mikä sitten kuvaa tätä
toimintaa kaikkein parhaimmalla mahdollisella tavalla on se, että “minun
ei tarvitse katsoa asioita, joista en pidä”. Tietenkään silloin kukaan
muukaan ei varmaan halua noita asioita katsella, eikä kenenkään muun
mielipidettä tarvitse kuunnella, kun vain sitä omaa asiaa katsotaan
omasta pienestä näkökulmasta.
Se että joku asia on minulle
hyväksi ei tarkoita sitä, että sama asia olisi muille niin kamalan hyvä
asia. Tai se että joku asia olisi muille hyväksi ei tarkoita sitä, että
se sama asia olisi minulle itselleni mitenkään hyväksi. Niin me ihmiset
helposti unohdamme sen, että emme ole kaikki samanlaisia. Toinen tykkää
vihreistä vaatteista ja toinen taas neonväreistä. Joku tykkää tytöistä
ja toinen pojista, ja kolmas juo mieluummin kahvia kuin teetä. Emme voi
olla koskaan täysin objektiivisia sekä neutraaleja asioiden kanssa,
jotka koskettavat meitä itseämme. Olemme kovin usein sitä mieltä, että
vain oma kantamme johonkin asiaan on oikea.
Samalla unohdamme
sen, että seinän takana voi olla ihminen, jolla on vähän toiset
käsitykset asioista kuin itsellämme. Eli me näemme kaiken aina
polarisaation kautta. Jos joku lyö vasaralla omaan sormeensa, niin
sanomme että “olipa ikävää”. Mutta odotas kun itse teemme saman perässä.
Kun lyömme vasaralla omaan sormeen, niin silloin on edessä tilanne,
missä koemme itse tuon kivun sekä muut tähän asiaan liittyvät jutut,
mikä sitten panee miettimään, että miten toivoisimme muiden tällaiseen
vahinkoon suhtautuvan? Siis onko silloin kyse pikkujutusta jos joku lyö
vasaralla omaan sormeensa?
Jos noin käy omalle itsellemme, niin
onko todella niin, että sanomme silloin itse että “oho”, kun tunnemme
omassa kädessämme tuon kivun? Tätä asiaa kannattaa miettiä kun seuraavan
kerran menee työmaalle. Vaikka joku tilanne on omasta itsestä vain
sellaisen “oho”-tyyppisen kommentin arvoinen, jos se sattuu muille, niin
onko niin, että toivomme tuota “oho”-sanaa silloin kun kyseinen asia
sattuu omalle itsellemme?
Tietenkin toisen tahallinen
vahingoittaminen on eri asia kuin vahingossa tapahtuva toiminta. Ja
joskus tuohon “canceling”-toimintaan kuuluu seuraavanlaisia
toimintamalleja. Eli esimerkiksi henkilölle joka on kertonut asioista,
joista joku jengipomo ei halua puhuta on kerrottu että vasara putoaa
hänen päähänsä.”Jos turpa ei pysy kiinni, niin löydät itsesi alta
kirkkomaan” on viesti ilmeisesti terveiset, mitä joku vääristä asioista
kirjoittava bloggaaja on saanut.
Siinä kannattaa miettiä mitä
työsuojelupiiri, poliisi sekä tuomarit sanovat, jos sitten tuollainen
henkilö, mihin on kohdennettu tätä uhkailua joutuu onnettomuuteen?
Olisiko netti- tai muu uhkailu sitten sellainen syy, mikä aiheuttaa
epäilyksen henkirikoksesta, jos joku kuolee väkivallan uhrina uhkailun
jälkeen?
Samalla tietenkin tähän asiaan liittyy se, että
esimerkiksi ihmisiä, joiden “asiat eivät muita kiinnosta” on seurattu
netissä tai heidän kanssaan keskusteltu on uhkailtu suoranaisella
väkivallalla. Tai sitten korostettu esimerkiksi puukotukseen tai jopa
ampumiseen syyllistyneiden henkilöiden taustoja sekä kuulumista
tiettyihin yhteisöihin. Samoin sitä korostetaan, kuinka mikäkin yhteisö
ei sitten tuomitse väkivallan käyttöä oman asian ajamiseen.
Sitten
on myös vihjattu siitä, että jos henkilöitä ei vapauteta, niin silloin
parituhatta tuon asian ympärillä toimivaa henkilöä lähtee yhdestä
käskystä marssimaan soihdut ja heinähangot kädessä kohti niitä, jotka
ovat uskaltaneet sanoa jotain noita ihmisiä vastaan. Ja tietenkin kaikki
mitä noille euroopan omistajille sanotaan on raukkamaista. Heistä
itsestään tietenkin urheilullisuutta osoittaa se, että joku ympäröidään
kymmenen miehen voimin, ja sitten oikein pesäpallomailan ja puukon
kanssa opetetaan toisten aatteiden kunnioittamista.
Mutta
tietenkään vahvemman oikeuteen uskovien mielestä tuo asia ei ole
mitenkään raukkamaista. Joten mitä varten meillä nyt sitten ylipäätään
on mitään lakeja, kun kaikki asiat voidaan hoitaa sillä, että takana on
parikymmentä kaveria, joiden mielestä pesäpallomailat ja kirveet ovat
ainoita oikeita tapoja ratkaista kiistoja. Ehkä siinä sitten on päässyt
unohtumaan se, että nyky-yhteiskunnassa eivät enää päde viidakon lait,
mutta varsinkin tällaisten ryhmien johtajista on mukavaa kun kaikki
asiat voidaan selvittää voimalla. Ehkä joku tuollaisen joukon
hakkaamaksi joutunut voi olla vähän eri mieltä, mutta eihän kenenkään
ole pakko kuunnella kuin sitä, mitä joukon johtajat ovat asioista
mieltä.
Sitten taas otetaan esiin järeät keinot kuten sanojen
pitkä työttömyys tai hänelle muuten vain lähdetään leveilemään sillä,
kuinka “sille tai tälle saa tehdä mitä huvittaa”, kun satutaan vain
tietämään pari asiaa hänestä. Eli nuo asiat ovat sitten tietenkin
kotiosoite, uskonto sekä tietenkin kansalaisuus.
Siis jos “joku
asia ei minua kiinnosta, niin ei pitäisi muitakaan kiinnostaa” on
yleinen termi mitä noissa piireissä käytetään. Sanotaan että joissakin
tapauksissa esimerkiksi poliittinen ryhmä on toiminut siten, että
virallisesti puolueeseen kuuluvat eivät ole osallistuneet netissä
tapahtuvaan kiusaamiseen. Ja samalla osa puolueen kannattajista on
suoraan kertonut hakkaavansa tuollaisen henkilön, joka on joutunut
“mustalle listalle”. Tuolloin puoluetta ei olla virallisesti voitu
syyttää, koska kaikki toiminta on tapahtunut yksittäisten kannattajien
toimesta.
Ja sitten esimerkiksi uskonnollisella vakaumuksella
perustellaan sitä, että henkilö ei hae rokotteita tai muuta vastaavaa.
Tietenkin jos kyse on jostain jengistä tai vastaavasta, niin se että
ryhmän johtaja lähtee ikään kuin laukkaamaan saa aikaan sen, että kaikki
muutkin ryhmään kuuluvat lähtevät hänen peräänsä. Kaikkein vaarallisin
yhdistelmä pseudotieteestä on henkilö, joka vaikuttaa asiantuntijalta,
mutta on todellisuudessa täydellinen harrastelija. Silloin hän saattaa
hurmata jonkun kuuntelijan omalla persoonallaan.
Pseudo- tai
näennäistiede ovat asioita, joista ei koskaan puhuta tarpeeksi. Jos
ajatellaan esimerkiksi sairaanhoitajien koulutusta, niin silloin voidaan
kysyä, että ovatko he ehkä infektiotautien erikoislääkäreitä? Termi
“sairaanhoitaja” on tietenkin loistava keino kaupata kaiken maailman
luontaistuotteita, mutta joidenkin mielestä sairaanhoitaja on aivan
tarpeeksi hyvin koulutettu hoitamaan kaiken maailman epidemioita.
Siis
jos lähdetään yksilöimään asioita, niin epidemiologi, virologi sekä
lääkäri ovat kaikki kolme aivan eri ammatteja. Epidemiologi on henkilö,
joka tutkii tautien sekä taudinaiheuttajien ilmaantuvuutta sekä
etenemistä. Samoin epidemiologi tutkii tapoja ennaltaehkäistä sekä
rajoittaa epidemioita.
Virologi on asiantuntija, jonka tehtävänä
on etsiä viruksen perimästä epidemia tapauksissa heikkoja kohtia, joita
voidaan hyödyntää myös rokotteiden valmistuksessa. Ja lääkäri on
henkilö joka hoitaa potilaita sairaalassa. Virologi kuitenkin tutkii
myös esimerkiksi sitä, kuinka paljon virukset esimerkiksi välittävät
tietoa eli geneettistä materiaalia lajien välillä. bakteriologi on
samanlainen ammatti, mutta hän on erikoistunut virusten sijasta
bakteereista sekä niiden vuorovaikutuksesta ympäristön kanssa. Mutta
niistä ammateista sitten joskus toiste.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.